S.T.A.L.K.E.R. 2
Uplynuly už bezmála dva roky od okamžiku, kdy internet
obletěla zpráva týkající se ukončení práce na druhém S.T.A.L.K.E.R.ovi a rozpuštění
vývojářského týmu. Fanoušci toto oznámení nejprve přijali se značnou skepsí,
nicméně postupem času se ona skepse měnila v opravdový šok. Podobný vývoj
událostí nečekal nikdo.
Spolu s tímto nemilým oznámením na internet prosáklo i něco toho obrazového
materiálu, díky němuž si alespoň v omezené míře jde udělat obrázek o plánované
podobě celé hry. Hlavní jádro autorů dřívějšího S.T.A.L.K.E.R.a se tak přesunulo do
nově založeného týmu Vostok Games a začali tvořit MMO střílečku s názvem
Survarium, která se S.T.A.L.K.E.R.em pouze inspiruje v několika nápadech.
Nedá se říci, že níže uvedené informace jsou bůhvíjakým objevem, ale rozhodně
lze prohlásit, že je tu shrnuto vše, co nikde jinde pohromadě nenajdete a co se
ani jinde neobjevilo. A kromě toho následující článek může projasnit i několik částí
v konceptu S.T.A.L.K.E.R.a 2, o němž se obecně ví jen velice málo. Kreativní ředitel
společnosti Flying Cafe, Ilja Tomačev (dříve umělecký ředitel GSC), poskytnul
mnoho informací a komentářů k tomu, na čem se pod jeho vedením pracovalo.
Design S.T.A.L.K.E.R.a 2 měl řadu požadavků, kterých se návrháři museli držet.
Druhotné prvky vybavení byly koncipovány tak, aby je bylo možné kdykoliv a bez
sebemenší ztráty odebrat ze základního modelu - například chrániče kolen musely
mít viditelné upínání. Pro některé speciální prvky však platilo několik
výjimek, souvisejících s technickými omezeními herního enginu nebo kvůli
specifickým požadavkům pro vzhled konkrétních postav (což byl třeba případ
batohů na stalkerech nováčcích). Kromě toho se počítalo s větší variabilitou horních
a spodních typů ošacení. Nejzávažnějším předpokladem proto bylo pokusit se
eliminovat veškeré mezery, které se mohly objevit v předělech mezi modelem bund
a kalhot. Na kombinézách a bundách měla být přítomna i kapuce, kterou mělo být
možno nasazovat či sundavat podle dané situace. Každá postava navíc ještě
musela mít vlastní systém k ochraně dýchacích cest - buďto mohlo jít o skutečný
funkční prototyp a nebo o podomácku vyrobené respirátory a podobně.
Na prvních třech artworcích je vyobrazen voják ukrajinské armády, jejichž význam
se oproti předchozím dílům neměl nikterak lišit. Hlavním cílem vojáků tak i nadále zůstalo ochraňovat perimetr černobylské Zóny
a zabránit všem možným pokusům o průnik - ať už mělo jít o pěší divize nebo o
hlídkové vrtulníky. Základem vojenských uniforem se stal lehký stejnokroj a
vybavení používané ukrajinskou armádou. Vzor na kamufláži měl napodobovat
dubové listy.
"A nu, čiki-briki i v damke!" aneb staří dobří banditi. V novém S.T.A.L.K.E.R.ovi
se vzhled banditů měl spojit s obvyklými tradičními prvky (tepláky, kožené
pláště, bundy) a těmi novými. Jak je vidět na artworku, oděv se
nese v duchu devadesátých let. Tepláky s pruhy, tenisky, prsteny nebo tetování.
Na následujících artworcích jsou členové Povinnosti. Tyto návrhy byly k vidění už
dříve (konkrétně v den, kdy se objevila ona zpráva o ukončení práce na hře).
Hlavní rozdíl však spočívá v druhé variantě exoskeletonu. Odnímatelným prvkem v
tomto případě byl dýchací modul, podobající se tělu pavouka přisátého k páteři.
Jediným prvkem, který musel být při návrhu jejich oblečení zachován, bylo
rudočerné zbarvení. "Ve všem ostatním měli návrháři zcela volnou ruku a
fantazii se opravdu meze nekladly", tvrdí Ilja.
Těžko tomu uvěřit, ale mělo jít o člena frakce Monolit. Už dříve to byla
skupina plná bláznů, která prakticky neměla žádný hlubší význam - tedy alespoň
tak se tvářili. Jejich ideologie zůstala ve druhém STALKERovi zachována. Stále
tedy šlo o stalkery s fanatickou vírou a oddaností k Monolitu, skrytému kdesi v
útrobách černobylské jaderné elektrárny. Návrháři měli za úkol ztvárnit v
jejich frakčních oděvech bezbřehou a neochvějnou oddanost, kterou prokazovali
Plniči přání. Některé součásti vest naprosto postrádaly logiku a nebyly
nikterak praktické, přesto však některé vesty mohly v základu zachovávat části
klasických kombinéz. "Systémy k ochraně dýchacích cest byly roztodivné a
už si na ně přesně nevzpomínám", dodává Ilja.
Významnými změnami prošel vzhled vědců. Podoba zaměstnanců státních výzkumných
organizací a ekologických ústavů se zdá být notně zastaralá a silně tak
kontrastuje s moderní výbavou členů NIIČAZu.