S.T.A.L.K.E.R. 2
"Bohužel to byl vynucený tah", tvrdí Javorsky.
"V prosinci roku 2011, po neočekávaném uzavření studia GSC svým majitelem, Sergejem Grigorovičem, byl vývoj hry pozastaven. Tým měl v tu dobu dvě možnosti - buď se rozpadnout a hledat zaměstnání jinde a nebo zůstat pohromadě a zkusit zajistit alespoň nějaké finance nutné pro pokračování, po kterém jsme všichni tolik toužili."
"Rozhodli jsme se pro druhou volbu. Po několika měsících plných problémů a vyjednávání jsme zajistili potřebné finanční prostředky. Problémem se však ukázalo být vlastnictví práv na značku S.T.A.L.K.E..R. a kvůli tomu jsme nemohli dále s takovým názvem pracovat. Investoři však týmu schopnému vyrábět skvělé hry důvěřovali, i když to obnášelo začít v podstatě úplně nanovo. A to jsme taky udělali. V březnu roku 2012 jsme založili studio Vostok Games a začali s vývojem našeho prvního projektu s názvem Survarium. Svět Survaria rozhodně bude na Stalkera odkazovat."
Javorsky odpověděl i na otázky týkající se stavu S.T.A.L.K.E.R.a 2 těsně před jeho zrušením a zároveň na to, jak došlo k založení Vostok Games.
"Nebyla to jednoduchá cesta, to připouštím. Na jednu stranu nikdo z nás neměl dostatek zkušeností a na stranu druhou bylo potřeba naplnit přání hned tří stran - investorů, týmu a vlastníka práv na značku S.T.A.L.K.E.R. Pokud bychom ale všechno začali zařizovat narychlo, riskovali bychom ztrátu týmu také. Proto jsme všichni začali hledat mezi svými starými kontakty a známými, kteří by mohli najít možné investiční partnery. Mluvili jsme s vydavateli, s nimiž jsme v minulosti spolupracovali, ptali jsme se přátel a přátel jejich přátel, ptali jsme se i lidí v komunitě... Vzhledem k tomu, že se všechno zhroutilo v prosinci přímo před vánočními svátky, nemohli jsme začít jednat dříve než v druhé polovině ledna. Do té doby jsme měli dát dohromady podnikatelský plán a připravit se k představení S.T.A.L.K.E.R.a 2 možným investorům."
Javorsky řekl, že zatímco se tým snažil najít potřebné investice k záchraně hry, tak žádná ze schůzí nepřinesla kýžený výsledek.
"Měli jsme několik schůzí, týkajících se využití rizikových kapitálů (jde o prostředek pro financování zahájení činnosti firmy, kdy investor rizikového kapitálu dodá potřebné finance a na oplátku získá předem domluvený podíl akcií společnosti - pozn. red.) a kontaktování soukromých investorů přímo v Kyjevě. Telefonovali jsme nejrůznějším západním vydavatelům a přijeli do Moskvy projednat celkové vyhlídky do budoucna. Po zhruba měsíci plném rozhovorů a jednání jsme však nedostali ani jednu vážnou nabídku k oživení projektu."
"Multiplatformní hra (tzn. hra určená jak pro stolní počítače, tak pro konzole - pozn. red.) s obrovským množstvím obsahu vyžaduje nejen stabilní finanční prostředky, ale rovněž spoustu času k vytvoření. Investoři si proto chtěli vzít čas na rozmyšlenou... jenže čas byl tím, co tým neměl a další prodlevy už nepřipadaly v úvahu. Začali jsme tedy přemýšlet o alternativním projektu, který by byl jednak levnější a druhak méně náročný na čas. Bylo to právě v době, kdy jsme se zabývali směřováním k free-to-play stylu hraní onlinových stříleček. Projekt jsme tedy nazvali Stalker Online, sepsali další obchodní plán a představili jej jako takový náš plán B. A stejně jako S.T.A.L.K.E.R., i Survarium je zasazeno do pustiny, ale tentokrát v apokalyptické rovině."
"Jednání znovu ožila a tým ani nedýchal v očekávání, jak to všechno dopadne. V únoru jsme si uvědomili, že i přes veškeré úsilí nebudeme schopní práva na značku S.T.A.L.K.E.R. zajistit a to pro nás byla těžká chvíle. Naším cílem bylo v sérii pokračovat, ale po tomto zjištění šla nálada okamžitě ke dnu a celý tým byl skutečně na pokraji rozpadu."
Javorsky odpověděl i na otázky týkající se stavu S.T.A.L.K.E.R.a 2 těsně před jeho zrušením a zároveň na to, jak došlo k založení Vostok Games.
"Nebyla to jednoduchá cesta, to připouštím. Na jednu stranu nikdo z nás neměl dostatek zkušeností a na stranu druhou bylo potřeba naplnit přání hned tří stran - investorů, týmu a vlastníka práv na značku S.T.A.L.K.E.R. Pokud bychom ale všechno začali zařizovat narychlo, riskovali bychom ztrátu týmu také. Proto jsme všichni začali hledat mezi svými starými kontakty a známými, kteří by mohli najít možné investiční partnery. Mluvili jsme s vydavateli, s nimiž jsme v minulosti spolupracovali, ptali jsme se přátel a přátel jejich přátel, ptali jsme se i lidí v komunitě... Vzhledem k tomu, že se všechno zhroutilo v prosinci přímo před vánočními svátky, nemohli jsme začít jednat dříve než v druhé polovině ledna. Do té doby jsme měli dát dohromady podnikatelský plán a připravit se k představení S.T.A.L.K.E.R.a 2 možným investorům."
Javorsky řekl, že zatímco se tým snažil najít potřebné investice k záchraně hry, tak žádná ze schůzí nepřinesla kýžený výsledek.
"Měli jsme několik schůzí, týkajících se využití rizikových kapitálů (jde o prostředek pro financování zahájení činnosti firmy, kdy investor rizikového kapitálu dodá potřebné finance a na oplátku získá předem domluvený podíl akcií společnosti - pozn. red.) a kontaktování soukromých investorů přímo v Kyjevě. Telefonovali jsme nejrůznějším západním vydavatelům a přijeli do Moskvy projednat celkové vyhlídky do budoucna. Po zhruba měsíci plném rozhovorů a jednání jsme však nedostali ani jednu vážnou nabídku k oživení projektu."
"Multiplatformní hra (tzn. hra určená jak pro stolní počítače, tak pro konzole - pozn. red.) s obrovským množstvím obsahu vyžaduje nejen stabilní finanční prostředky, ale rovněž spoustu času k vytvoření. Investoři si proto chtěli vzít čas na rozmyšlenou... jenže čas byl tím, co tým neměl a další prodlevy už nepřipadaly v úvahu. Začali jsme tedy přemýšlet o alternativním projektu, který by byl jednak levnější a druhak méně náročný na čas. Bylo to právě v době, kdy jsme se zabývali směřováním k free-to-play stylu hraní onlinových stříleček. Projekt jsme tedy nazvali Stalker Online, sepsali další obchodní plán a představili jej jako takový náš plán B. A stejně jako S.T.A.L.K.E.R., i Survarium je zasazeno do pustiny, ale tentokrát v apokalyptické rovině."
"Jednání znovu ožila a tým ani nedýchal v očekávání, jak to všechno dopadne. V únoru jsme si uvědomili, že i přes veškeré úsilí nebudeme schopní práva na značku S.T.A.L.K.E.R. zajistit a to pro nás byla těžká chvíle. Naším cílem bylo v sérii pokračovat, ale po tomto zjištění šla nálada okamžitě ke dnu a celý tým byl skutečně na pokraji rozpadu."
Když ale S.T.A.L.K.E.R.a 2 nebylo možno přivést zpět k životu, přišel Javorsky s novou myšlenkou - proč nevytvořit novou a potenciálně ambicióznější hru než tu, kterou se až do této chvíle snažili tak úzkostlivě zachánit?
"V té době jsme se seznámili s Vostok Ventures, investiční společností, zajímající se o IT sektor. Vedení rychle pochopilo, v jaké situaci se nalézáme a po pouhých dvou týdnech rozhovorů jsme dosáhli prvotní dohody. Začátkem března jsme oslavili vznik Vostok Games. Všechny ty měsíce nejistoty byly drsné a náročné, ale nakonec to rozhodně stálo za to. Tato zkušenost posílila nejenom tým jako celek, ale i jednotlivce v něm."
"V den uzavření GSC jsme měli naplánovanou schůzku celého týmu, kde jsme měli prezentovat herní příběh. Těsně před tím ale generální ředitel svolal valnou hromadu, kde oznámil, že se rozhodl projekt ukončit. To samozřejmě celý vývojářský tým šokovalo. S.T.A.L.K.E.R. 2 byl tou dobou teprve v počáteční fázi vývoje, dokončili jsme první verzi grafického enginu, ujistili se, že všechno funguje tak, jak by mělo a odstranili několik technických rizik. Podle našeho odhadu by projekt potřeboval miniálně další dva roky na dokončení a zahrnutí veškerého plánovaného obsahu."
Zdroj: vg247.com
15.11.2012 | datastor