S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky
Čo má ponúknuť S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky?
25.07.2007 |
Branislav Šiftár
& datastor
GSC plánujú mimo iného nasledovné:
• predkračovanie udalostí hry
• kompletne nový herný príbeh
• objavovanie nových oblastí
• nové výzvy a nebezpečenstvá Zóny
• nová úroveň slobody a pohybu v živom a dýchajúcom hernom svete
• globálna vojna všetkých STALKERských frakcií
• možnosť vstúpiť do ktorejkoľvek frakcie a doviesť ju k víťazstvu
• nová verzia enginu hry X-Ray 1.5
• podpora DirectX 10
• nová úroveň grafických detailov v hre
• evolúcia v A-Life systéme
• realistická neskriptovaná umelá inteligencia v boji
• Jasnú oblohu môžeme očakávať v obchodoch už v prvom štvrťroku 2008
Za celou tu dobu shromažďování veškerých podstatných informací ohledně novinek v Jasné obloze jsem se rozhodl sepsat na toto téma celý článek. Doufám tedy, že někomu přijde k užitku a že se z něj dozví další potřebné informace.
Jasná obloha, nejnovější datadisk k perfektní hře Stalker: Stín Černobylu, by měla mnoho aspektů původní hry vylepšit a dotáhnout blíže k dokonalosti. No a jelikož už vyšlo docela dost rozhovorů, neuškodí jejich shrnutí do kompletního celku. Předně, jedny z prvních otázek se týkaly možnosti řídit vozidla. GSC na to bohužel reagovalo záporně, stejně jako na implementaci žen. Další propíranou otázkou bylo to, zda se nějak zlepší střelecké schopnosti hlavní postavy. Zatím se na to sice nedá přesně odpovědět, ale z úst Antona Bolshakova zaznělo něco v tom smyslu, že střelba skutečně přesnější bude (a pokud ne, stejně se všechny nedostatky zase vynahradí nějakou tou modifikací :-) ). CS je vyvíjen pod modifikovaným enginem verze 1.5 (vzpomeňte na poslední dostupný patch pro Stín Černbylu), kde krom klasického zlepšení grafiky, což jste mohli sami spatřit z doposud vydaných screenshotů a renderů, dojde i k dalším změnám (hlavně co se stability hry a odladění herních principů týče - což hře opravdu jen prospěje (ještě teď mě děsí představa dřívějšího nenaleznutelného bandity Pokera :-)).
Mnoho slov padlo i o možnosti hrát hru po síti - zřejmě zůstane klasický multiplayer, jak ho známe z prvního dílu, a novinek zas tak moc nebude. Určitě nelze počítat s nějakým revolučním pojetím. Během hraní CS bychom měli narazit na množství již známých postav a celý děj se bude točit kolem žoldáka, který se může svými zásluhami připojit k některé z mnoha frakcí (podle předběžných informací by jich ve hře mělo být kolem osmi) a dopomoci jí tak k ovládnutí značné části celé Zóny (celý děj hry se ostatně točí kolem ovládnutí území a boje mezi znepřátelenými frakcemi). Na internetu však o hlavním herním protagonistovi stále panuje diskuze - a nutno podotknout, že některé výroky jsou velmi logické. Možné obsazení by podle diskuzí mohl dostat stalker, který v úvodním videu našel polomrtvého Označeného. Další možností je, že se bude jednat o zcela bezejmenného žoldáka, který by měl stát za zabitím stalkera jménem Tesák (o něm jsou zmínky v prvním díle hry). Na vyvození závěrů je však ještě brzy. Příběh bude zasazen ještě před událostmi prvního dílu a je tedy dost dobře možné, že bychom se mohli setkat i se samotným Střelcem.
Tiskové zprávy hovořily i o tom, že Zóna bude na první pohled krutější, že budeme mít možnost kupovat levné napodobeniny zbraní, které nebudou mít takovou kvalitu, jako zbraně originální, a samozřejmě že je budeme moci modifikovat. Jde jen o to, jestli zase klasickou kombinací tlumič-optika-granátomet, a nebo se dočkáme i nějakých těch větších zásahů (což by hráči podle mě přivítali s větším nadšením). Dokonce nám GSC slíbilo i možnost nechat si zbraně nebo ostatní výbavu opravovat, což by ve spojení s vyššími cenami mohlo vypadat skutečně velmi dobře. Střílet by se mělo jak s tím, co jsme již viděli ve Stínu Černobylu (Groza, AK-74, Vintorez,...), ale zřejmě i s několika novými kousky (ale o nich se jako vždy zatím nic neví, snad jen kromě náznaku přítomnosti rotačního kulometu, který jsme mohli všichni vidět na návrhu hlavní nabídky CS). Přibýt by mělo i několik nových druhů střeliva, pár druhů detektorů (každý z nich by měl být držen přímo v ruce, čímž by znemožňoval držet jinou zbraň, než pistoli).
Docela zajímavě zní i možnost rychlého cestování (možná v podobném duchu, jako jsme jej mohli spatřit již v The Elder Scrolls: Oblivion) a rovněž by hráč mohl využít služeb jakýchsi průvodců, kteří by jej mohli provést přes nebezpečné oblasti zcela jinou cestou. Vylepšení dozná i fyzikální model společně s umělou inteligencí. Nepřátelé by v Jasné obloze konečně měli používat i granáty a jako bonus by se chování všech postav ve hře mělo řídit i denní dobou (což zní skutečně velice lákavě). Ruku v ruce s nepřáteli jdou i noví mutanti. O nich se zatím příliš mnoho neví, snad jen že bychom se měli dočkat pár zombíků a změněného chování divokých šelem. Ty by se nyní měly bát světla (avšak i toto prohlášení může mít více podob a v ostré hře se třeba dočkáme něčeho úplně jiného). Měla by být zachována i široká podpora moddingu, bez které by ostatně ani první díl Stalkera nebyl tak oblíben, jako doposud.
Během procházení staronové Zóny bychom zcela jistě měli ocenit spoustu přetvořených lokací z původního Stínu Černobylu, a samozřejmě i hromadu lokací nových - například Bažiny, které ale byly vyškrtnuty už z prvního dílu, anebo taky úplně nové město Limansk, které je v podstatě přestupní stanicí mezi okolním světem a nitrem Zóny. Právě v Limansku by se podle slov autorů měly odehrávat ty nejtěžší a největší bitvy. Kompletního předělání se dočká i celá Pripjať. Z dříve vydaných wallpaperů a screenshotů je však jasně patrné, že nejen Bažiny budou hlavním tahákem hry. Krom výše uvedených nových či přepracovaných lokací známe pár detailů i o troskách jakési nemocnice, odkud bylo natočeno i ingame video a ke slovu přijde ještě mnoho dalších oblastí. Dle všeho by dokonce měly jít sestřelit i vrány, měli bychom se dočkat náhodných blowoutů a při nabíjení by se pohled hráče měl zaostřit na zbraň, přičemž pozadí bude rozmazané (že by inspirace z grafických orgií v Crysis? :-) ).
Nejvíce diskutovatelným bodem však jsou hardwarové požadavky. Dle tvrzení GSC by však neměly nějak závratně stoupnout (ať již díky odladěnějšímu jádru hry či větší podporou nejnovějšího hardwaru). Pokud jste například majiteli některé z novějších, výkonostně solidních grafických karet a ani s RAM a procesorem nejste na štíru, určitě si Jasnou oblohu s vyšší kvalitou zahrajete :-).
Zatím se mnoho nového neví ani o stupni lokalizace. Můžeme si však docela lehce domyslet, že úspěch SoC byl obrovský, a že se českého překladu hry přeci jen dočkáme. Podle všech předpokladů opět hru bude překládat zkušený tým CDProjektu (avšak tentokrát by to chtělo minimálně o tři řády kvalitnější dabing). Potěšily by i bonusy, které nás přivítaly v originálním balení, kde krom disku s hrou byla i spousta dalšího užitečného materiálu (vzpomeňte si na mapu Zóny, cheaty k novým skinům do multiplayeru a hlavně na překrásnou a obsahově vydatnou Příručku přežití). Nebylo by na škodu zpřístupnit nám i nějakou tu sběratelskou edici. Kdyby byl v balení například model nějaké postavy ze hry, nebo některé zbraně či artefaktu, tak by Stalker dozajista nalákal ke koupi mnohem víc hráčů. Ale to už jsou jen domněnky a zbožná přání.