======================================================== ======================================================== ======================================================== NEJČASTĚJŠÍ DOTAZY Datastor ======================================================== ======================================================== ======================================================== Otázka: Jak nastartovat auto? Odpověď: Zapněte během hry konzoli (vlnovkou) a napište do řádku příkaz bind turn_engine kO. Následně budete moci klávesou O zapnout motor. Otázka: Hra se na několika místech zpomaluje nebo se na chvíli zasekne. Je to normální? Odpověď: Ano, je to běžná věc. Na vině je špatná optimalizace samotné hry. Otázka: Proč u některých aut při pohledu z kabiny vystupuje kamera nad střechu? Odpověď: Je to úprava, sloužící pro korektní zobrazení automobilu z venkovní části (klávesy F2 a F3). Otázka: Při míření mi po obrazovce probíhají černé fragmenty. Co s tím? Odpověď: Většinou pomůže zapnout konzoli (klávesa pod Escape) a napsat do ní následující příkaz: r2_sun_near_border 1.0. Potvrďte Enterem a opusťte konzoli. Nyní by vše mělo být v pořádku. Otázka: Jak docílit nejlepšího zakončení? Odpověď: Nejlepší konec spatříte ve chvíli, kdy se po dokončení mise v podzemní laboratoři v Jantaru (po nalezení Duchova těla a zjištění pozice stalkera jménem Stopař), vrátíte zpět do Kordonu a se zmíněným Stopařem se setkáte (jeho pozice je označena na PDA mapě). Ten vám řekne, kde najdete Doktora (nachází se ve Střelcově úkrytu v podzemní části Agropromu, kde jste našli i rychlopalný AK74 a Střelcův flashdisk). Po setkání s Doktorem se vám na PDA mapě zobrazí bod, označující hotelový pokoj v Pripjati. Tam také musíte zavítat - mimo několika kusů výbavy v něm najdete i elektronické "páčidlo". S tímto vybavením pokračujte normálním způsobem do černobylské elektrárny a jedinou možnou cestou pokračujte směrem k Monolitu (velká místnost s rozbořenou konstrukcí). Ještě než však vejdete do místnosti, pečlivě prozkoumejte blízké okolí. Po chvíli určitě objevíte malou chodbičku s žebříkem u stěny. Po něm vyšplhejte nahoru na podlaží a dojděte k zamčeným dveřím. Během dekódování pozabíjejte příchozí členy frakce Monolit a pak pokračujte dál. Otázka: Během deště mi přes monitor problikávají různorodě barevné fragmenty a likvidují tak herní atmosféru. Dá se s tím něco dělat? Odpověď: Tato chyba lze odstranit prostým restartováním hry. Otázka: Během hry se mi po přestupu do jiné lokace automaticky aktivují nové postranní úkoly, i když jsem žádný plnit nechtěl. Co mám udělat? Odpověď: Jedná se o malou chybu, která má však velmi prosté řešení - po přidělení takového úkolu stačí pouze uložit hru a hned nato ji opětovně načíst. Úkol se zobrazí jako splněný a vy si tak můžete dojít pro odměnu. Otázka: Při pohybu mi problikává zaměřovač. Co mám dělat? Odpověď: Hrajete pravděpodobně při statickém osvětlení a možná máte zapnutý antialiasing. Stačí vstoupit do nastavení grafiky (options – video) a zapnout „full dynamic lighting“ (plně dynamické nasvětlení), dále pokračujte do pokročilého nastavení (advanced) a vypněte antialiasing (Vyhlazování hran). Antialiasing se ve hře stejně nijak neprojevuje, ani když je nastaven na maximum. Započněte hru a následně se vraťte do Windows. Opět spustťte Stalkera a nastavte si statické osvětlení. Vyhlazování hran ponechte vypnuté. Otázka: Po zapnutí hry mě otravují loga výrobců. Jde je nějak přeskočit? Odpověď: Stačí kliknout na zástupce hry pravým myšítkem a najet na Vlastnosti. Do řádku Cíl dopište na konec cesty parametr "-nointro -noprefetch" (bez uvozovek a s mezerou před -nointro). Parametrem -noprefetch docílíte rychlejšího nahrávání oblastí. Otázka: Na začátku hry nejdou otevřít dveře u překupníka. Odpověď: Nebuďte netrpěliví a nechejte Sidoroviče domluvit. Následně si s ním promluvte o úkolu, který přijměte a dveře vám pak odemkne. Otázka: Trochu jsem se poflakoval po zamořené oblasti a najednou začal můj stalker kulhat. Co se to stalo? Odpověď: Tento problém je způsoben nadměrnou radiací v dané oblasti. Jediným možným východiskem je načíst starší pozici. Pokud starší save nemáte, budete muset naloadovat nejnovější autosave, případně (v tom nejhorším případě) začít hrát od začátku a na radiaci si holt dávat pozor. Otázka: Během hry jsem si klávesou F12 nafotil hromadu nádherných screenshotů. Jenže kam se uložily? Odpověď: Veškeré screenshoty, nafocené klávesou F12, se ukládají do složky Sdílené dokumenty/STALKER-SHOC/screenshots. Otázka: Chtěl bych si zazálohovat moje uložené pozice, ale nemohu je najít. Kam se uložily? Odpověď: Jedná se o stejnou složku, jako v předchozím případě - tentokrát však obsah nenajdete v podsložce screenshots, ale savedgames. Otázka: Nemůžu najít rodinnou zbraň, byl jsem na místě, kde má podle PDA být, ale nic tam není. Kde ji mám hledat? Odpověď: Zbraň, kterou po vás chce stalker Lovec, naleznete skutečně na tomto místě. Pokud se pozorně rozhlédnete po okolí, uvidíte u zříceného vrtulníku tunel s několika elektrickými anomáliemi. Stačí se přes ně dostat k plechovému kontejneru a vlézt dovnitř. Na konci kontejneru hledanou brokovnici naleznete. Krom toho můžete právě na tomto místě objevit mrtvolu Gordona Freemana, získat jeho Desert Eagle (i jeho modifikovanou verzi z plechové krabice ve druhém kontejneru) a nakonec i artefakt Pavučina, který je hned vedle za elektrickou anomálií (je špatně vidět). Otázka: Nefunguje mi ve hře baterka a ze tmy mám strach. Co mám dělat? Odpověď: Existují dvě možnosti - buďto otevřete konzoli přímo ve hře klávesou ~ (hned pod Escapem) a napište do ní následující příkaz: r1_dlights on. Ten samý příkaz stačí však dopsat do souboru user.ltx, který naleznete v adresáři Sdílené dokumenty/STALKER-SHOC/. Soubory s příponou *.ltx otevřete v normálním poznámkovém bloku. Pak již nebudete muset psát tento příkaz do konzole. Otázka: U železničního přejezdu je dvojice budov a na jedné z nich jsem našel plechovou krabičku. Všude se dozvídám, že v ní mají být náboje do AK a tlumič, ale já v ní nic nenašel. Proč se mi to stalo? Odpověď: Častokrát se stane, že předměty z vysoko umístěných bedniček propadnou skrz texturu a dopadnou na zem. Stačí jen seskočit dolu a najít místo, kam věci spadly. Otázka: Dozvěděl jsem se od mrtvého nepřítele o další skrýši. Jaké však bylo mé překvapení, když jsem nic nenašel. Krom toho mi na mapě pořád svítí fialová ikonka. Co mám udělat? Odpověď: Fialové kroužky na mapě označující poklad by měly po prohledání skrýše zmizet. Občas se tak nestane a vy se potom ke stejnému místu vracíte… a vracíte… a vracíte… no často i dvakrát, a když najdete houby, tak si nadáváte, že jste vážili tu štreku. Je to všechno proto, že jste prošacovali dva nebo více nebožtíků se stejnou lokací pokladu v PDA. Pomoc je jednoduchá – pokud zjistíte, že kroužek zůstává na mapě, otevřete znovu skrýš, hoďte tam cokoliv z vašeho inventáře a hned si to vezměte zpátky. Tam, zpátky, tam, zpátky, tolikrát, dokud se nezbavíte té fialovosti. Viz http://stalker.scorpions.cz/forum/viewtopic.php?p=9978#9978 . Otázka: Doslechl jsem se, že se ve hře dá najít kytara a rádio. Je to pravda? Dá se na kytaru hrát? Odpověď: Kytaru i rádio ve hře najít lze. Stačí se dostat do Temného údolí a dojít k velkému ohraženému komplexu budov nedaleko farmy (před vstupní bránou je poházeno haraburdí a před vámi je jeřáb). Pokud tento komplex obejdete zleva, dostanete se na travnatou plochu s hromadou anomálií a železnou konstrukcí s podivným kontejnerem uprostřed. Pokud do něj skočíte, najdete nejen kytaru a rádio, ale i vzácný artefakt. Jen si musíte dát pozor na vysokou radiaci. Na kytaru však hrát nemůžete a ani rádio (nebo spíše vysílačka) vám k ničemu neposlouží. Otázka: V baru je jedna oblast, kam mě hlídka nepustí. Dá se tam dostat? Co musím splnit? Odpověď: Nejprve je nutné vrátit se k barmanovi po úspěšném získání dokumentů od stalkera jménem Duch, jehož mrtvolu naleznete v podzemní laboratoři v Jantaru. Poté si promluvte s velitelem hlídky, který vás pustí dovnitř. Otázka: Proč mě nechce stalker v Aréně pustit na bojiště? Odpověď: Pokud se tak stane, nemáte ještě dostatek zkušeností (hodnota se zobrazuje například v okně s portrétem Označeného během dialogu s nehratelnou postavou). Hned po příchodu do Baru je tak možné odbojovat jen prvních pár "rozehřívacích" bitev. Teprve až vaše zkušenosti postoupí na další úroveň, budete moci pokračovat v obtížnějších výzvách.