• shadow of chernobyl
  • clearsky
  • call of pripyat
  • stalker 2
  • metro 2033
  • modding
  • larp
  • Čerrnobyl
  • forum
Official S.T.A.L.K.E.R.

Promote Your Page Too
Registrovaných užívateľov: 18979
Zaslaných príspevkov: 98554
forum
S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl
Datastor Modpack The number one source for all S.T.A.L.K.E.R. files, news, and more! Come on in! Main Spanish STALKER Community STALKER Community in France RPG Vault
GlobalSoftGames ProGamingShop.sk Prvá slovenská fanstránka o hernej sérii WORMS NightStalkers: Return to Chernogorsk Zone - OFP Mod ChernobylZne.cz




S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat

Sergej Grigorovič - rozhovor

ciara
30.06.2009 | datastor
1/ Kolik lidí a kdo vlastně zůstal z původního vývojářského týmu z prvního Stalkera?
- První tým měl celkem 102 osob, jenže od začátku práce až ke konci se všechno změnilo o sto procent. Na Clear Sky bylo povoláno 57 lidí a v tuhle chvíli má náš tým něco kolem šedesáti osob. Nikoho v týmu nediskriminujeme - ani sexuálně, ani etnicky. Pracují tu lidé odevšad: z Ruska, Běloruska, ale převážně z Ukrajiny. To není žádná převratná novinka, když i naše kanceláře jsou v Kyjevě a celá tvorba se zaměřuje hlavně na tenhle bod. Hlavní část týmu, která pracovala už na prvním Stalkerovi, je ale pořád tady. Jak je to možné? V podstatě je na to jednoduchá odpověď - charismatický typ managementu, dlouhá hůl a dost mrkve :-).
 
2/ Není tajemstvím, že v prvních fázích bylo ve Stalkerech obrovské množství chyb a nedodělků. Po vydání hry jste měli zhruba půl roku na opravu toho nejzávažnějšího a nás by tedy zajímalo, jak na tom bude Volání Pripjatě? Bude možné si tu hru koupit a nečekat na patch, aby ji člověk mohl dohrát?
- Lekci s Clear Sky jsme samozřejmě jenom tak nepřešli. Víc než tři měsíce náš tým testerů odchytával všemožné bugy a hru instalovali na nejrůznejší sestavy, vycházející z výsledků Clear Sky benchmarku. Tým na betatestingu bude pracovat až do vydání, ale i tak jsme si před týdnem najali velkou a profesionální testerskou firmu, sídlící v Polsku. Na tuhle akci jsme vyhradili 500 000 dolarů.
 
3/ Světem teď hýbe téma ekonomické krize - dotkla se nějak i Vašeho týmu?
- Krize spojená s herní branží má i pozitivní stránku, spočívající v tom, že si teď moc firem nedovolí přijít na trh s vysloveným odpadem, nebo chcete-li, s nepříliš kvalitními kusy. 
 
4/ Jak to vypadá s druhým Stalkerem?
- Sami jsme se zajímali o to, jak se tahle informace vůbec objevila. Drby se ve vzduchoprázdnu nerodí a zmínky o tom, že je ve výrobě další Stalker, se objevily na nejrůznějších diskuzních fórech. Tohle pak vedlo k tomu, že si hráči začali tohoto smyšleného Stalkera srovnávat s druhým dílem, který ale nikdy nebyl ani ohlášen. S pokračováním tvorby her ze Stalker univerza samozřejmě chceme pokračovat, ale zatím Vám k tomu nic víc neřeknu. Většina těhle fám ale vzniká z toho, že někdo v žertu něco řekne a tahle informace se pak roznese do všech koutů světa. Stejně tak to dopadlo i s ohlášením, že na další Stalker hry chceme využít CryEngine 2. S tím skutečně nepočítáme - děláme si engine vlastní, ale v tuhle chvíli je zbytečné mluvit o něčem konkrétním. Zatím je všechno ještě hodně daleko a aktuálně se zaměřujeme na Volání Pripjatě.
 
5/ A co je pravdy na tom, že GSC pracuje na online verzi Stalkera? Můžete nám k tomu něco říct?
- Filozofie Stalkera je zřejmá - MMO je už v základu a online styl hry jsme se snažili nasimulovat ve hře pro jednoho hráče. Ale i tak jsme online hru dlouho probírali a rozváděli. Víc ale zatím říct nemůžu.
 
6/ Bude Call Of Pripyat plně podporovat Windows 7 a s tím spojený DirectX 11 render?
- Podpora pro Win7 souvisí s podporou DX11, a to nemáme šanci vyzkoušet do doby, než budou sedmičky na trhu.
 
7/ Kdo všechno spadá mezi Vaše největší konkurenty?
- Na západě to bude s největší pravděpodobností Valve, která k našemu procesu výroby her má asi nejblíž. Jejich hry jsou navíc vždycky zábavné, kvalitní a atmosférické. Právě v těchto stopách jde i Blizzard, kteří jsou pro mě zárukou kvality. Jinak v téhle oblasti se aktuálně mluví jenom o hře Metro 2033, a to je naprosto jiná hra. Oproti Stalkerovi se odlišuje v tom, že je to jenom přímočará střílečka a nejde ji proto brát jako konkurenci. Ono vůbec se nám špatně zapomíná na ten rok před vydáním prvního Stalkera, kdy nám tihle tvůrci ukradli technologie a grafiku - převážně tedy textury.
 
8/ Dočkáme se i Stalkera na konzole?
- V tuhle chvíli máme jeden port na XBoxu 360, kde funguje bez problémů. Překvapivě je XBox platformou, která nám toho spoustu umožňuje - ale s Voláním Pripjatě to růžově nevidíme, to bude hra čistě pro počítače.
 
9/ Můžete nám přiblížit, kdy Volání Pripjatě vyjde?
- Někdy na podzim, ale k tomu můžu dodat už jenom otřepanou frázi "Až to bude, tak to bude".
 
10/ Jaký byl rozdíl mezi vydavatelstvím THQ a Deep Silver s ohledem právě na Stalkera?
- Z hlediska značky tady rozdíly nebyly, ale u Deep Silver máme větší zisky. Mnohem větší. Vydavatel si obyčejně bere 70% všeho výdělku a distributor nepřesáhne pět procent. Nelze se ničemu divit - vydavatel platí PR oddělení, které hru vychválí do nebes, udělá na to reklamu a spolufinancuje vývoj. Stává se, že společnost si vytvoří globální značku nezávisle na vydavateli a pak se o reklamu zaměstnanci starají sami.
 
11/ Bude Zóna obsahovat všechny původní lokace spojené do jednoho kompaktního celku? Pak by tady byla spousta prostoru, po kterém by se hráč mohl pohybovat.
- No ono to sice všechno zní moc hezky, ale už od reakcí na Clear Sky jsme se přesvědčili, že hráče moc nebaví pobíhat v lokacích, kde to znají jako svoje vlastní boty. Volání Pripjatě bude technicky naprosto samostatná hra.
 
12/ Jak se GSC staví k výrobě her s jiným námětem, například simulátor ponorek, letadel a tak podobně?
- V útrobách firmy je pořád spousta zkušebních projektů, ale jejich osud je ve hvězdách.
 
13/ Nechcete vytvářet i nějaký volně stažitelný dodatečný obsah, co by hru nějak obohatil?
- K výrobě zadarmo nemáme moc vřelý postoj, ale na druhou stranu máme k dispozici několik uveřejněných multiplayerových map a ty hodláme vytvářet i v budoucnu.
 
14/ Kolik testerů na hrách ze světa Stalkera pracovalo a kolik jich tedy pracuje v tuto chvíli?
- Jak už jsem řekl, u Volání Pripjatě probíhá betatest od začátku vývoje a tým se skládá asi z patnácti lidí. Se spolupracující polskou firmou, kterou jsem už zmínil v úvodu, se počet testerů rozrostl o dalších padesát externistů. U Clear Sky netkvěl mizerný betatest ani tak v počtu lidí, jako hlavně v tom, že jsme na zkoušení prostě neměli čas.
 
15/ Jakou vyhlídku mají majitelé starších počítačů? Plánuje se ještě nějak vylepšit optimalizace?
- Stejně jako minule hra obsahuje podporu pro DX8, díky čemuž hra poběží na velkém množství počítačů. Samozřejmě, že pár nejstarších grafických karet jsme museli ze seznamu vyškrtnout, protože to už prostě nezvládaly. Obecně ale platí, že karty s podporou Pixel Shaderů 2 budou použitelné bez omezení.
 
16/ Už v Clear Sky se mělo objevit podzemí Pripjatě, ale to pak nakonec spočívalo jenom v loadingu a chabé popisce během hry. Bude tedy tahle vyškrtnutá a ohlášená lokace alespoň v novém díle?
- Ne, nebude ani tady. Pripjať se bude skládat z venkovní části a podzemí budeme mít vlastní a hlavně v jiných oblastech.
 
17/ Jak to vypadá se sběratelskou edicí Volání Pripjatě? Bude nějaká? Případně kolik odhadem bude stát?
- To jsme ještě neřešili, ale rádi bychom nějakou takovou edici vydali. Stříbrná edice byla prodávaná jenom na území Ruska.
 
18/ Zajímáte se o modifikace? Použijete něco z již existujících úprav i do Volání Pripjatě?
- (na úvod je jako vždy baterie nicneříkajících plků, kde se Sergej rozplývá nad tím, jak je komunita dynamická a že si mění hru podle obrazu svého, dodává vyřazené věci a tak dál)
- Ty hlavní modifikace sledujeme a díky tomu víme, co si hráči ve hře přejí mít (což je vzhledem k osekanému hladu v Clear Sky a pohledu na počet stažení AMK spacáku vcelku zajímavá odpověď - pozn. red.).
 
19/ Změní se nějak závažně multiplayer? Bude možné pozvat si kamarády a s nimi pak brázdit Zónou?
- Ne, bude jenom stabilnější a opravený síťový kód. Krom toho plánujeme začlenit systém hodností a ocenění.
 
20/ Jak probíhá hledání dabérů do hry?
- Na dabing zveme divadelní herce přímo z Kyjeva, ale teď je to trochu komplikovanější. Nejdřív musíme dodělat hlavní úkoly a teprve pak můžeme přemýšlet nad zbytkem. Nehledě na to, že i dabing je pak potřeba správně řídit a promýšlet.
 
21/ Berete v potaz i reakce příležitostných hráčů?
- Na to můžu odpovědět kladně, sledujeme reakce na diskuzních fórech nebo třeba i z dopisů a e-mailů, hledáme řešení a promýšlíme, jak by se ta nebo jiná věc dala udělat tak, aby vyhovovala většině.
 
22/ Jak se bude dát Volání Pripjatě hrát? Bude z toho frenetická akční řež, nebo bude prostor i na tichý pohyb a likvidaci ze zálohy?
- Stealth faktor bude vylepšený a promyšlenější, ale rozhodně nečekejte nějakou další variaci na Thiefa nebo Hitmana.
 
23/ Bude ve hře dále zabudovaná ochrana Starforce?
U Volání Pripjatě bude zatím poslední verze Starforce, ale bez nutnosti mít v mechanice pořád herní disk. Krom toho je tahle verze snad nejlepším prostředkem proti pirátům, kteří s ní mají značné problémy. Těžko říct, jak to bude na Západě, kde si distributoři do hry dávají ochrany jiné.
 
24/ Majitelé Steam verzí Stínu Černobylu si stěžují, že nejsou k dispozici nové patche. U Steam verze je poslední s číslem 1.0005, přičemž aktuální je už 1.0008. Budete i na tyhle hráče nějak myslet?
- Pokusíme se dát všechno co nejdřív do pořádku, problémem hlavně je rozdílná ochrana mezi klasickou prodejní verzí a verzí ze Steamu.
 
25/ Asi je naivní doufat, že společně s Voláním Pripjatě bude k dispozici i SDK, nebo ne?
- SDK bude k mání, ale tak jako minule jen pro multiplayer.
 


(0) 2014-02-06 18:50:00-Stalkeři za pár zlatek